דלג לתוכן

רכבים אוטונומיים - העתיד של עולם הרכב?

מתי הרכבים האוטונומיים יכבשו את הכבישים?

זה לא יקרה מחר, גם לא בשנים הקרובות, אבל הגעתם של רכבים אוטונומיים מתקרבת אלינו בצעדי ענק, ולפי הסברה הרווחת בתוך כעשור נתחיל לראות על הכבישים יותר יותר רכבים אוטונומיים שהם למעשה רכבים ללא נהג שאמורים לנווט את הדרך ללא מעורבות אנושית ולהתגבר על מהמורות ואתגרים שונים באמצעות טכנולוגיה חשמלית ייחודית.

היום שבו הרכבים האוטונומיים יכבשו את הכבישים וייעשה בהם שימוש המוני - יהווה, ללא ספק, ציון דרך מהפכני בעולם הרכב הכלל עולמי, וישנה לחלוטין את כל מערך הנסיעות המוכר לנו עשרות שנים.

אבל, וזה אבל גדול ומשמעותי, הרגע המיוחל לא יגיע עד אשר יושלמו תהליכי פיתוח רבים ומורכבים שנערכים בשנים האחרונות במסגרתם חברות טכנולוגיה בינלאומיות מפועלות במרץ למציאת פתרון אופטימלי לבעיה הקריטית הגלומה ברכבים האוטונומיים - איך למנוע תאונות דרכים קטלניות במקרים שבהם אין נהג אנושי ברכב שיכול לשלוט במצב. כך או כך, בקרב בכירי המפתחים קיימת תמימות דעים רבה שלאחר סיום הפיתוח - המכוניות האוטונומיות תהיינה בטיחותית הרבה יותר בהשוואה לרכב עם נהג אנושי.

איך בכלל עובד רכב אוטונומי?
רכבי העתיד האוטונומיים - שכאמור אמורים לנסוע בכבישים ללא צורך בנהג אנושי - יצוידו בשורה ארוכה של כלים טכנולוגיים חדשניים, בהם חיישנים שונים, מצלמות חכמות, מכ"מים וסורקי לייזר קדמיים ואחוריים. אמצעים אלו יאפשרו למעשה לרכב האוטונומי להכיר את הסביבה, לקרוא ולנתח את תנאי הדרך בצורה תלת ממדית ולהתגבר באופן מקסימלי על מכשולים בדרך, תוך יכולת לזהות ולהבדיל בין שלטים, תמרורים ומבנים ותוך תכנון מסלול נסיעה בטוח וחלק בזמן אמת.
עפ"י ארגון הרכב העולמי כל רכב משוייך לאחת מ-6 רמות בדרגות אוטומציה משתנות, כאשר רכב אוטונומי יוגדר ככזה רק לאחר שיעמוד ברמת האוטומציה הגבוהה ביותר:

  • רמה 0 - ללא אוטומציה כלל, כך שהנהג אחראי על כל הנהיגה.
  • רמה 1 ו-2 - אוטומציה חלקית המספקת לנהג סיוע נקודתי בלבד.
  • רמה 3 ו-4 - אוטומציה המופעלת במצבים מסוימים שבהם הנהג לא נדרש לפקח על תנאי הדרך, אך נוכחותו לנהיגה נדרשת במקרי חירום.
  • רמה 5 - אוטומציה מלאה בה מערכות הרכב האוטומטיות מסוגלות להחליף את הנהג בכל תנאי דרך, ולנהג האנושי אין כל תפקיד חיוני או בכלל.

ומתי נזכה לראות על הכביש רכב אוטונומי - ואולי גם להצטייד באחד?
נכון לתחילת 2020 רבים מהמומחים המובילים את מהפכת הרכב העתידי מעריכים שהיכולת שלו לנסוע בחופשיות ברחובות הערים ללא כל מעורבות אנושית - עדיין רחוקה, בעיקר מפני שעוד לא נמצא הפתרון האבסולוטי למניעת תאונות דרכים, ו/או הפחתה משמעותית של שיעור התאונות אל מול רכבים עם נהג אנושי. לפי ההערכות הרווחות, תהליכי הפיתוח והטמעת הטכנולוגיות השונות יסתיימו בטווח של כ-10 שנים, ולאחריהם כלי הרכב האוטונומיים הראשונים לא יסתערו מייד על הכבישים, אלא ייצאו תחילה ל"נסיעות מבחן" נקודתיות באיזורים ובתנאי מזג אוויר מוגדרים מראש ותחת הגבלות קפדניות ביותר.

ומה עם ההשלכות הכלכליות והביטוחיות?
המעבר לרכבי העתיד האוטונומיים יביא עימו שינוי מהותי בשורה ארוכה של תחומי החיים. כך למשל, תעלה השאלה על מי חלה האחריות כאשר חו"ח תתרחש תאונה בין רכב רגיל עם נהג אנושי לבין רכב אוטונומי, שהרי אין גורם אנושי שאפשר להטיל עליו את האשמה לתאונה. סוגיה נוספת קשורה אל ביטוח רכב - איך יתומחר ומה יהיה היקף הכיסוי במצב של מעורבות בתאונה, גניבה או נזק בלתי הפיך?
סוגיה נוספת היא עומסי התנועה ומצוקת החנייה המאפיינת ערים רבות בעולם, ובוודאי את ישראל. מצד אחד, נראה שהמעבר לרכב אוטונומי עשוי להפחית את כמות הפקקים, אולם מומחים בתחום טוענים כי הרכבים האוטונומיים דווקא יחמירו את העומס בכבישים ואת מצוקת החנייה בשל ריבוי בנסיעות והעדפה להשתמש ברכב הפרטי במקום להיעזר בתחבורה ציבורית.

בנוסף, השימוש ברכבים אוטונומיים עשוי לייתר את הצורך לרכוש יותר מרכב אחד למשפחה, שהרי הרכב יוכל להגיע באופן עצמאי לכל מקום שיתבקש ובכך לשרת את כל בני המשפחה בכל נקודת זמן, דבר שאמור להקטין את יוקר המחיה וההוצאות החודשיות של משפחה. בנוסף, יהיה מעניין לבדוק מה יעלה בגורל עולם התעסוקה הרכבי, הנשען רבות על נהגים ומובילי סחורות, שעלולים למצוא עצמם מחוסרי פרנסה, לאחר שהרכב האוטונומי יחליף אותם בעבודתם.

לסיכום, עוד ארוכה הדרך לעלייתם לכבישים של רכבים אוטונומיים, ונדרשות עוד בדיקות בטיחותיות ורגולטוריות רבות ומורכבות. יחד עם זאת, ביום שבו רכבי העתיד הללו יסתערו בהמוניהם על הכביש - ישתנה לחלוטין כל מה שידענו על עולם הנסיעות והרכב בעשרות השנים האחרונות. יש למה לחכות....


המידע האמור הוא מידע כללי בלבד ולא ישמש לקביעת החובות והזכויות עפ"י תנאי הפוליסה או ככלי לפרשנות.
התנאים המחייבים הם תנאי הפוליסה בלבד ובכל מקרה של סתירה בין עלון זה לבינם, יגברו תנאי הפוליסה. לחברה הזכות לעדכן את
התעריפים המופיעים בעלון לפי שיקול דעתה הבלעדי, בכל עת. האמור בעלון זה אינו תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם.

אני רוצה להצטרף

ביטוח רכב
נדרש למלא את כל שדות הטופס
אני רוצה להצטרף