דלג לתוכן

מהי ההגדרה של טוטאל לוס (אובדן מוחלט) לרכב?

בכל שנה מתרחשות אלפי תאונות דרכים בכבישי ישראל. רובן מסתכמות בנזק קל או משמעותי יותר, אך כל נהג שיפעיל ביטוח מקיף לרכב שברשותו יוכל לקבל כיסוי מלא על עלות הנזק שנגרם לרכב - או לרכב של צד שלישי - ולהחזירו לכביש בהקדם. המצב הופך מורכב יותר במקרה שבו הרכב ניזוק בצורה שלא מאפשרת את חזרתו לכביש, או כפי שנהוג לכנות מצב זה – טוטאל לוס. במדריך זה אנו מביאים לכם את כל ההיבטים וההשלכות במצב של אובדן מוחלט לרכב - מתי הוא מוגדר כזה, מה תפקידם של שמאי הרכב וחברת הביטוח ואיך מחושב גובה הפיצוי הכספי במקרה בו הרכב שלכם מושבת כליל ולמעשה סיים את תפקידו.
 

מה זה טוטאל לוס?
המונח טוטאל לוס (Total loss) או בעברית – אובדן מוחלט לרכב - נתפס על ידי נהגים רבים כמצב בו הרכב שלהם ניזוק בצורה כ"כ חמורה, עד כי אינו ניתן לתיקון ואי אפשר להשתמש בו יותר לנהיגה. יחד עם זאת, תקנות משרד התחבורה קובעות שתחת ההגדרה טוטאל לוס נכללים רק רכבים שעברו בדיקת שמאי, שבחן את מצב הרכב והחליט שיצא מכלל שימוש או שהנזק הגולמי שלו עומד על 60% או יותר משוויו.
חשוב להדגיש שעל פי משרד התחבורה, מצב טוטאל לוס נקבע לא רק עבור רכב שאינו בר תיקון, אלא גם עבור רכב שעלות תיקון הנזק מהווה יותר מ-60% מערכו. במקרים אלו, משרד התחבורה לא מאפשר לתקן את הרכב, אלא מחייב את בעל הרכב להעבירו למגרש גרוטאות, שם יפורקו חלקי החילוף שלו לשימושים שונים. בנוסף, על הנהג להפקיד את רישיון הרכב במשרד הרישוי על מנת למחוק אותו מהרשומות.
ההגיון שעומד מאחורי תקנה זו הוא למנוע ככל האפשר מצב שבו רכב שעבר תיקונים רבים מאוד, ימשיך לעלות על הכבישים, ויהווה סכנה בטיחותית מהותית עבור הנהג, הנוסעים ומשתמשי דרך נוספים.

מה עושים במקרה של תאונה טוטאל לוס?
במקרה שבו, חס וחלילה, רכבכם נפגע בתאונת דרכים ומצבו בזירת התאונה נראה לכם כ"טוטאל לוס", חשוב מאוד שתפעלו קודם כל כפי שנהוג בכל תאונה רגילה – צאו מהרכב, לבשו אפוד זוהר ובדקו את מידת הנזק לנוסעים, עוברי הדרך, ולרכב עצמו. כמובן, שאם יש במקום אנשים פגועים או פצועים - טפלו בהם ראשונים ובהקדם, הזמינו אמבולנס אם צריך, ודווחו למשטרה. לאחר מכן, חשוב לזכור כי חל איסור להזיז ממקומם את כל כלי הרכב שהיו מעורבים בתאונה, וחלה חובה להניח משולש אזהרה במרחק של כמה עשרות מטרים מהזירה, על מנת לידע נהגים אחרים הנוסעים בסמוך.

לאחר שביצעתם את פעולות אלו, מומלץ לתעד את זירת התאונה ולצלם תמונות וסרטונים הממחישים את שהתרחש. בנוסף, אם רכבים נוספים היו מעורבים בתאונה – יש להחליף פרטים עם בעליהם, ולקבל מהם שם מלא, טלפון, מספר רישוי ומספר תעודת הביטוח. כמו כן מומלץ לבקש את פרטיהם של עדים שהיו בזירת התאונה על מנת שיוכלו להעיד לטובתכם, במידה ותידרשו לכך מחברת הביטוח או בית משפט.

כמו כן, חשוב מאוד שלא לחתום על כל הצהרה או הודאה כלפי הצד השני המעורב, ובוודאי שלא להתפתות להצעות להסדר כספי ביניכם שיעקוף את התהליך הרשמי והמסודר.
לאחר שבדקתם שהרכב שלכם אינו כשיר להמשך נסיעה - הזמינו גרר מטעם שירותי הדרך של חברת הביטוח שייקח את הרכב למוסך. אל תשכחו לרוקנו מחפצים אישיים ויקרי ערך וכן ממסמכים חשובים. בשלב מוקדם ככל האפשר חשוב לעדכן את חברת הביטוח שלכם על התאונה ולהעביר את כל הפרטים והתיעוד המצולם מהזירה. מרגע שליחת החומרים לחברת הביטוח תיאלצו להיאזר בסבלנות עד למימוש הזכויות שלכם וקבלת הפיצוי הכספי.

מה תפקידו של שמאי הרכב?
ההחלטה הסופית על הגדרת הרכב כטוטאל לוס נתונה בידי שמאי רכב מוסמך המגיע להעריך את הנזקים שנגרמו לרכב לאחר תאונה. השמאי בוחן את החלקים שניזוקו, מתמחר את שוויים, ומחשב את עלות התיקון תוך השוואה לשיווי הרכב לפני התאונה. במצב שבו אחוז הנזק עולה על 60% מערך הרכב, יכריז השמאי על הרכב כטוטאלוס- אובדן גמור.
חשוב לציין שבתהליך הערכת הנזק, שמאי הרכב מתבסס על מחיר המחירון העכשווי של הרכב, ולא כולל בחישוב הכללי תוספות ולא סטנדרטיות שנוספו ע"י הנהג, ויתכן שהעלו את ערכו.
לכל מבוטח המחזיק ביטוח מקיף לרכב, יש זכות לבחור שמאי מתוך רשימת שמאי הרכב העובדים עם חברת הביטוח, או לבחור שמאי רכב פרטי. בהתאם לכללים הרשומים בפוליסה.

איך נקבע גובה הפיצוי במקרה של טוטאל לוס לרכב?
במקרה שבו רכבכם הוכרז כ"טוטאל לוס", סכום הפיצוי לו אתם זכאים במסגרת הביטוח המקיף יחושב לרוב עפ"י מחירון רכב מוסכם, וכן יתבסס על פרמטרים שונים המשפיעים על ערך הרכב - קילומטראז', אביזרים שונים, מספר בעלויות, תוספות מיוחדות וכו'.


המידע האמור הוא מידע כללי בלבד ולא ישמש לקביעת החובות והזכויות עפ"י תנאי הפוליסה או ככלי לפרשנות.
התנאים המחייבים הם תנאי הפוליסה בלבד ובכל מקרה של סתירה בין עלון זה לבינם, יגברו תנאי הפוליסה. לחברה הזכות לעדכן את
התעריפים המופיעים בעלון לפי שיקול דעתה הבלעדי, בכל עת. האמור בעלון זה אינו תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם.

אני רוצה להצטרף

ביטוח רכב
נדרש למלא את כל שדות הטופס
אני רוצה להצטרף