פישינג (Phishing) הוא הונאה באמצעות אתרי אינטרנט מתחזים והודעות דוא"ל. עבריינים משתמשים בכלים אלה כדי ללקט פרטים אישיים של לקוחות על מנת לגנוב כספים מחשבונותיהם באינטרנט. עברייני פישינג מקימים אתרים הדומים מאוד לאתרים אמיתיים. בדרך כלל מדובר באתרים של פירמות פיננסיות כגון בנקים, חברות אשראי וכד'. באמצעות הודעות דואר אלקטרוני העבריינים מנסים להוביל גולשים תמימים אל אתרים אלה, בתקווה כי ימלאו בהם שמות משתמש וסיסמאות אישיות, מספר כרטיס אשראי וכד'. קיימות גם שיטות פישינג באמצעות הפניה למספר טלפון. תופעת הפישינג נמצאת על סדר היום של חברות הטכנולוגיה, חברות ועסקים מקוונים וגורמי חקיקה ואכיפה - בישראל ובכל העולם.
1. להגן על המחשב באמצעות תוכנות מתאימות.
2. להחליף שם משתמש וסיסמא בתדירות סבירה.
3. להתייחס בחשדנות לכל הודעת דואר אלקטרוני גם כאשר היא נראית תמימה או ממקור מוכר.
4. לא להעביר מידע חסוי בדואר אלקטרוני.
5. כניסה לחשבון באמצעות לחיצה על קישור בהודעת דואר אלקטרוני תבוצע לאחר בדיקת מהימנות המקור כמומלץ בחוצץ "איך מזהים".
6. לא למסור פרטים מזהים ופרטי חשבון בטלפון לגורמים לא מזוהים.
7. לא למסור את שם המשתמש והסיסמא לאף גורם.
8. הפצת כתובת הדוא"ל הפרטית של המשתמש ברשתות חברתיות ובאתרי אינטרנט דומים היא באחריות המשתמש.
9. לדווח על כל חשד ל"פישינג" למרכז תמיכה בטלפון: 03-9201010.
מובן מאליו כי יש להגן על המחשב באמצעות תוכנות אנטי וירוס ותוכנות לגילוי סוסים טרויאניים וכד'.
מומלץ להתייעץ עם איש מחשבים אמין. ניתן לקבל מידע בנושא הגנת המחשב בקישורים הבאים:
לתשומת לבך: הודעות דוא"ל ממקורות לא מוכרים מגיעות אליך כי כתובת הדוא"ל שלך נחשפה באינטרנט. ייתכן כי נרשמת לניוזלטר באתר לא מאובטח או שהוא מוצג בפרופיל האישי ברשת החברתית שלך.
דיווח מיידי למרכז התמיכה בטלפון 03-9201010.
במידה ונמסר באתר המתחזה מידע הקשור לחשבון בנק או כרטיס אשראי, יש ליידע את הבנק או את חברת האשראי ולקבל מהם את הנחיותיהם.
במידה ונמסר באתר המתחזה שם משתמש ו/או סיסמא, יש להחליפם באופן המיידי.