דלג לתוכן

עבר ביטוחי של רכב: כל מה שאתם צריכים לדעת

לכל אחד מאתנו יש עבר. עבר משפחתי, עבר תעסוקתי, עבר כלכלי, עבר זוגי. כנהגים, יש לנו אף דבר כזה שנקרא "עבר ביטוחי" ולכל רכב בו אנחנו נוהגים, בין אם הוא בבעלותנו או לא, יש "עבר ביטוחי", כלומר של הרכב עצמו. ותחשבו על זה רגע: זה די הגיוני. כל עלות של ביטוח באשר הוא, לא רק של רכב, מבוססת בין היתר על ההיסטוריה הביטוחית של המבוטח או של הציוד המבוטח כי לעבר במקרה של ביטוח, יש משקל מהותי בשקלול האופציה שהמבוטח או הציוד המבוטח ייקלעו בעתיד שוב לסיטואציה ביטוחית, דהיינו פתיחת תביעה מול חברת הביטוח. לכן, כאשר אתם מחדשים ביטוח לרכב, ואין זו הפעם הראשונה עבורכם, חברת הביטוח תבדוק 2 דברים: עבר ביטוחי של הרכב עצמו (האם היה מעורב בתאונות) והשני - עבר ביטוחי של הנהג עצמו (האם היה מעורב בתאונות דרכים, בלי קשר לזהות הרכב הנוכחי המבוטח).

מה זה עבר ביטוחי בהקשר של ביטוח רכב?

עבר ביטוחי (של נהג) הוא נתון אותו בודקת חברת הביטוח כאשר היא נותנת הצעת מחיר עבור ביטוח רכב, ממש כפי שהיא בודקת את גיל הנהג, את וותק הרישיון שלו, את גיל הרכב ועוד. עבר ביטוחי, במילים יותר פשוטות, הוא היסטוריית התביעות שהוגשו על ידי או נגד הנהג בתקופה של שנה עד 3 שנים אחורה, לפני מועד תחילת החידוש של פוליסת הביטוח. לדוגמה, אם אתם מחדשים את הביטוח לרכב ב-1.1.24, חברת הביטוח תבדוק האם תבעתם את הביטוח בשלוש השנים שקדמו לתאריך זה, כלומר בין 1.1.21-31.12.23. מספר התביעות או היעדרן - זה העבר הביטוחי של הנהג, ולמעשה של הרכב (כל עוד אין נהג נוסף שכלול בפוליסה). והנתון הזה, שלעיתים לא מייחסים לו חשיבות יתרה, הוא כן מאוד מהותי בקביעת העלות של ביטוח הרכב.

איך עבר ביטוחי משפיע על מחיר ביטוח הרכב?

ממש כמו גיל הנהג ו/או ותק הרישיון שלו, לעבר הביטוחי של הנהג יש השפעה על עלות ביטוח הרכב. איך? ענף הביטוח בכללותו מבוסס על מדעי הסטטיסטיקה, כלומר על שקלול בין סיכוי לסיכון. ככל שהסיכוי שהנהג המבוטח יהיה מעורב בתאונות דרכים (מסיבה כזו או אחרת, לא רק בגלל עבר ביטוחי) או שהרכב המבוטח הוא ישן ולכן מועד יותר לתקלות שעשויות לגרום לתאונות דרכים - כך גדל הסיכון שייקלע לסיטואציה ביטוחית ולכן גדלה עלות הביטוח, ולהיפך. ככל שהסיכוי שהנהג לא יהיה מעורב בתאונות דרכים והרכב לא מועד לתקלות - כך קטן הסיכון וכך קטנה עלות הביטוח. על אותו משקל, ככל שהעבר הביטוחי של הנהג נקי, כלומר הוא היה מעורב בכמה שפחות תאונות (ועדיף שלא היה מעורב כלל), זה אומר שהסיכון שיהיה מעורב בעתיד נמוך, ולכן עלות הביטוח קטנה יותר.

לעומת זאת, ככל שהעבר הביטוחי של הנהג רחוק מלהיות נקי, והוא היה מעורב בלא מעט תאונות דרכים, עבור חברת הביטוח מדובר בנהג שהסיכוי שייקלע שוב לתאונת דרכים הוא גבוה (לאור עברו, כלומר העבר מעיד על הפוטנציאל העתידי), ולכן עלות ביטוחו גבוהה יותר משל נהג עם עבר נקי כי הסיכון בביטוח נהג כזה גבוה יותר.

איך מוכיחים העדר עבר ביטוחי?

זה די פשוט. בכל שנה, כאשר אתם עומדים לחדש את ביטוח הרכב, בסמוך לחידוש או עם החידוש (בצד מסמכי הפוליסה החדשה) חברת הביטוח הנוכחית מפיקה לכם מסמך ששמו: "מסמך היעדר תביעות". מסמך זה מפרט את היסטוריית התביעות שלכם לאורך 3 השנים שקדמו למועד חידוש הביטוח. מדובר בהליך אוטומטי, ואם אין לכם עותק ממנו או שאתם לא מוצאים אותו, פנו לסוכן הביטוח או לחברת הביטוח. בנקודה זו נדגיש כי מסמך זה רלוונטי רק לביטוח המקיף שמכסה נזקי רכוש של המבוטח עצמו ושל צד ג'. ביטוח החובה, נזכיר, מכסה מפני נזקי גוף.

לרוב, וכל עוד העבר הביטוחי שלכם נקי, כל מה שיהיה כתוב במסמך, במספר שורות בודדות, הוא שבמהלך 3 השנים האחרונות (שלפני החידוש) לא הוגשו תביעות בגין ביטוח הרכב.

אגב, אם איבדתם את המסמך וקשה לכם באותו הרגע להשיג את סוכן הביטוח או את חברת הביטוח, אתם יכולים לגלוש לאתר של "הר הביטוח" שהוקם על ידי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ששייך למשרד האוצר. באתר החינמי תוכלו למצוא את כל המידע הביטוחי שלכם, כולל כל המידע שאתם צריכים בהקשר של ביטוחי הרכב שעל שמכם, וכולל אותו "מסמך היעדר תביעות". באתר זה תוכלו אף לבצע בדיקת עבר ביטוחי לפי מספר רכב. רק תגלשו לאתר, תקישו את מספר תעודת הזהות שלכם וזהו. כל המידע הביטוחי האישי שאתם זקוקים לו - נגיש עבורכם.

איך שומרים על עבר ביטוחי נקי?

כשאת/ה נוהג/ת, יש דרך אחת פשוטה מאוד לשמור על עבר ביטוחי נקי: לנהוג בזהירות ולפי כל חוקי התחבורה. זה הכול. לא לעבור את המהירות המותרת בכביש בו אתם נוסעים, לציית לתמרורים השונים, לאותת בעת מעבר בין נתיבים, לא לדבר בטלפון הסלולרי בעת נהיגה, לתת זכות קדימה כשצריך לתת, לא לעבור רמזור כשהאור הוא אדום וכך הלאה. פשוט נהגו לפי החוק, ונהגו בזהירות (מאוד חשוב במקרה שמישהו אחר אינו נוהג לפי החוק), וכך תקטינו את הסיכוי שתיקלעו לתאונה, דהיינו לסיטואציה ביטוחית.

עבר ביטוחי של רכבים משומשים

עד כה דיברנו בעיקר על עבר ביטוחי של נהגים, אבל כפי שציינו בתחילת דברנו, לרכב עצמו יש עבר ביטוחי, במיוחד כאשר מדובר ברכב שעבר מספר ידיים.

כל אחד מאתנו שרכש רכב מיד שנייה/שלישית/רביעית וכך הלאה לבד - כלומר, לא דרך סוכנות טרייד אין וכדומה - יודע שהחשש הכי גדול היא לסמוך על בעל הרכב בכל הקשור למידע שהוא מספק באשר לעבר הביטוחי של הרכב, כלומר האם וכמה היה מעורב בתאונות דרכים. כמו במקרה של עבר ביטוחי של נהג, אף לעבר הביטוחי של הרכב יש השפעה על עלות ביטוח הרכב. ככל שהרכב היה מעורב ביותר תאונות דרכים, כלומר עברו הביטוחי עמוס - כך תגדל עלות הביטוח שלו כי הסיכון שיהיה מעורב שוב בתאונת דרכים גבוה יותר משל רכב שעברו הביטוחי נקי ללא רבב.

אז איך בודקים עבר ביטוחי של רכב ומקבלים תשובות אמינות? ובכן, כבר לא צריך לחשוש ולסמוך רק על המידע של מי שמוכר לכם את הרכב. דרך "מרכז הסליקה של חברות הביטוח" ניתן לבצע בדיקת עבר ביטוחי לפי מספר רכב. מדובר באתר שהוא מאגר מידע של תביעות ששולמו על ידי חברות הביטוח בישראל בגין נזקי רכוש שנגרמו בתאונות דרכים (לרבות גניבות) לכלי רכב מבוטחים. לכן, לכל מי שרוכש רכב משומש, מומלץ לעשות שימוש באתר זה וכך לרכוש את הרכב המשומש בראש הרבה יותר שקט.

"מרכז הסליקה" מעניק לכם את המידע הבא: סוג הכיסוי הביטוחי, שם החברה המבטחת והמידע להלן לגבי תביעות: הסכומים ששולמו, תאריך הנזק, סוג התביעה (תביעת מבוטח או צד ג'), סוגי הנזק: נזק חלקי לרכב, אובדן גמור (מוחלט), אובדן גמור (להלכה), גניבה ללא מציאת רכב, גניבה עם מציאת רכב, ציון באם התביעה נסגרה או שהיא עדיין פתוחה, וירידת ערך אם הייתה.

צריכים לעשות ביטוח רכב? שימו ווייז ליעד ששמו מגדל

אז בין אם יש לכם עבר ביטוחי נקי או לא, או שלרכב יד השנייה שלכם יש עבר ביטוחי נקי או לא, ואתם שוקלים באיזו חברה לבצע את הביטוח המקיף הבא לרכב שלכם, כנסו ובדקו את האפשרויות המגוונות שמגדל מציעה לכם, וזאת כאחת מחברות הביטוח הגדולות והוותיקות בישראל. לקבלת הצעה עבור ביטוח רכב לחצו כאן.

אני רוצה להצטרף

ביטוח רכב
נדרש למלא את כל שדות הטופס
אני רוצה  להצטרף